Nyheter
Ruter buss Oslo
ELEKTRISK: Oslo-innbyggerne reiser på el. Foto: Krister Sørbø/Redink

Oslo produserer biogass – men bussene går på el

Biogassen som Veas i Asker produserer, sendes til Bergen.

INGA RAGNHILD HOLST

Biogassprodusenten Veas, eid av kommunene Oslo, Asker og Bærum, produserer seks millioner liter flytende biogass. Men den transporteres over fjellet til Bergen. Der skal den brukes i bussflåten som skal kjøre utenfor sentrum. Men i Oslo? Der elektrifiseres bussflåten.

– Det er et paradoks at vi må kjøre fra Asker til Bergen med biogass, sier daglig leder Frode Halvorsen i Air Liquide Skagerak på et seminar i regi Biogass Norge denne uken.  – Men vi gjør det gjerne, for det er konkurransedyktig på pris. Det er bra at Bergen viser vei, men vi håper det kommer anbud fra Ruter. Det er ikke nødvendig å kjøre lenger enn vi må.

Halvorsen sa videre at han også håper at det kommer anlegg nærmere Bergen.

LES MER: Bør bruke politiske muskler for å fremme biogass 

Elektrifisering i Oslo

FAKTA

Oslos eget anlegg på Nes produserer to millioner normalkubikkmeter rågass.
LES MER: Faklet nesten 40 prosent fram til 1. mai i år

Kollektivtransportselskapet Ruter, eid av Oslo kommune og Viken fylkeskommune, har bestemt seg for å elektrifisere bussflåten sin. I dag ruller 156 elbusser rundt i Oslo og flere skal det bli. Ytterligere 128 elbusser settes i drift i 2025.

Ruter opplyser om at de er teknologinøytrale. Da de la ut anbudene la de til en grunn en poengmatrise utarbeidet av Digitaliseringsdirektoratet, Miljødirektoratet og Transportøkonomisk institutt. Poengene i matrisen ble tilpasset av Ruter. Der får biogass 3,5 poeng, mens el og hydrogen får 10, som er det beste. Det at Ruter er teknologinøytral er en sannhet med modifikasjoner, sier administrerende direktør Ragnhild Borchgrevink i Veas.

– Det gjør det vanskelig å bli valgt når poengforskjellen blir så stor.

Ragnhild Borchgrevink
PRODUSENT: Administrerende direktør Ragnhild Borchrgrevink i biogassprodusenten Veas

Hun sier Veas gjerne skulle ha levert biogass til Oslo-flåten.

– Det ville ikke vært så enkelt dersom man brukte den opprinnelige poengmatrisen. Dessuten gir Ruter tilskudd til elektrisitet ved at de selv betaler infrastrukturen for lading på bussanlegget. Den fordelen får ikke biogass. For HVO (hydrogenert vegetablisk olje) spiller ikke dette noen rolle, for det koster ingenting å bytte ut fossil diesel med biodiesel i tankene, de er allerede på plass. , sier Borchgrevink.

Borchgrevink mener at biogass hittil ikke har fått full uttelling for at den i den andre enden gir et jordprodukt som erstatter kunstgjødsel. Det gir en ekstra miljøeffekt.

– Vi mener at biogass må likestilles med elektrisitet og hydrogen og skulle gjerne brukt drivstoffet vi produserer lokalt.

Hun sier at Oslo kommune og Viken fylkeskommune som Ruters eiere, kan legge føringer for teknologivalget. Men det har de altså ikke gjort.  

Selskapsmodell til hinder

Fylkestinget i Akershus vedtok i 2018 en regional plan for klima og energi. Elektrisitet, hydrogen og biogass var prioriterte drivstoff. Politiker Solveig Schytz fra Venstre ledet hovedutvalget for samferdsel. Hun sier at man vedtok at Akershus’ kollektivtransport skulle være fossilfri i 2020 og utslippsfri i 2028. Utslippsfrihetsvisjonen har gjort at biogass ikke når opp.

– Det er fortvilende. For når vi regner med hele verdikjeden, så går biogass ikke i null, men i minus. Dersom vi hadde valgt biogassteknologien, hadde dette gitt stor forutsigbarhet for markedet og kunne bidratt til å utvikle det, sier Schytz til Biogassbransjen. – Ruter er et aksjeselskap eid av Oslo kommune og Viken fylkeskommune, med en armlengdes avstand fra eierne, og løsningen har vært en suksess. Det er mulig, men ikke ønskelig å be om eksplisitte bestillinger.

Schytz er i dag stortingsrepresentant.

I Bergen derimot er ståa helt annerledes. Fra høsten 2020 skal bussene i Bergen nord bli kjørt med biogass som drivstoff. Resten av bussdriften skal gå på bærekraftig biodrivstoff. Det er Tide Buss AS som ble tildelt kontrakten for Bergen Nord fra 1. oktober til sommeren 2030.

– Det var en politisk oppmerksomhet rundt biogass og det ble vedtatt at det skulle brukes biogass på rutepakkene utenfor byen, sier fylkesdirektør mobilitet og kollektivtransport Håkon Rasmussen i Hordaland fylkeskommune.

Skyss er en integrert del av fylkeskommunen.

Relaterte saker
Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av AB Pluss kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Nyhetsbrev
Beklager, her gikk noe galt. Vennligst prøv igjen.
Takk for påmeldingen! Sjekk innboksen din for bekreftelse.

Få nyhetene rett i innboksen

Abonner på vårt gratis nyhetsbrev!

Siste nytt fra Stage Biogassbransjen

Pia sier noe viktig til folket

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Pia Farstad von Hall

Her kommer et innlegg fra noen

Ragnhild Borchrevink, Veas
Ragnhild Borchgrevink
Aktuelle artikler fra våre søster-nettsteder