Nyheter
Fra befaring på tomta. Foto: Oslo kommune.

Mangler én bil for å kunne bygge fyllestasjon for biogass på Ryen

Gasum er klare til å bygge energistasjon på Ryen, som skal levere komprimert biogass og hurtiglading. Men de er avhengige av Enova-støtte. Og støttekronene? De kan ikke komme før det er dokumentert behov for fyllestasjonen for minst én biogass-bil.

Forretningsutvikler for biogass i Gasum, Jogeir Munkeby. Foto: Gasum.

Gasum vant anbudet fra Oslo kommune om å bygge en fossilfri energistasjon med komprimert biogass (CBG) og hurtiglading for bil på Ryen i løpet av 2021. Men arbeidet står nå bom stille inntil Enova-støtte kommer på plass.

For at den skal bli mulig må det være en aktør i området som søker støtte til minimum én biogassbil, og dokumenterer behov for fyllestasjon på stedet.

– Vi ønsker å bygge fyllestasjonen på Ryen, men per i dag er prosjektet satt på hold inntil vi får Enova-støtte. Programkriteriene til Enova sier at for at vi skal få den støtten må en transportør i nærområdet søke Enova om støtte til minimum én bil på biogass, sier forretningsutvikler for biogass i Gasum, Jogeir Munkeby, til Biogassbransjen.no.

Enova er et statsforetak eid av Klima- og miljødepartementet, som driver støtteprogrammer for energiprosjekter. Gasum er et nordisk energiselskap som bygger infrastruktur for komprimert og flytende biogass til transportmarkedet i Norden.

– Støtter kun nødvendig infrastruktur

Kommunikasjonsrådgiver i Enova Espen Sletvold. Foto: Enova.

– Programmet vårt skal stimulere til innkjøp av biogasskjøretøy. Men hvis du står i en situasjon hvor noen vurderer å kjøpe biogasskjøretøy, men ikke har nødvendig infrastruktur, kan vi også komme inn og støtte infrastruktur, sier kommunikasjonsrådgiver i Enova, Espen Sletvold, til Biogassbransjen.no. Han understreker at Enova ikke har mottatt noen søknad om fyllestasjon på Ryen.

– Stemmer det at én bil med slikt behov vil være tilstrekkelig?

– Vi har sagt det må være et minimumsbehov, uten å definere det i klartekst, men det må minst én bil til for at det skal bli aktuelt. «Den ene bilen» handler om at vi skal støtte nødvendig infrastruktur, vi støtter ikke generell utrulling av infrastruktur, sier Sletvold.

– Så Enova mener at fyllestasjonen på Ryen ikke er nødvendig infrastruktur?

– Vi har som sagt ikke mottatt noen søknad om fyllestasjon på Ryen. På generelt grunnlag må vi få dokumentert at en fyllestasjon er nødvendig for å kunne gi støtte, da må noen synliggjøre at de har behov for fyllestasjon, og at det blir flere biogasskjøretøy på veiene hvis den blir etablert, sier Sletvold.

– Gjør ikke flere fyllestasjoner det mer attraktivt å kjøpe biogass-kjøretøy?

Oversiktsbilde over tomta på Ryen. Foto: Gasum.

– Vi har konsentrert oss om å ta den helt nødvendige infrastrukturen, og støtter ikke storstilt utrulling av infrastruktur for biogass slik vi har gjort på elbilsiden. Vi kan ikke støtte fyllestasjoner i motsatt rekkefølge, at det bygges en fyllestasjon som kan møte et eventuelt fremtidig behov. Så vidt jeg skjønner er neste biogassfyllepunkt i nærheten, og så lenge det ikke er kommet søknader som tilsier et økt behov vil vi ikke støtte det, sier Sletvold i Enova.

LES OGSÅ: Strenge krav gjør at gründerbedrifter forsinkes 

Leter med lys og lykte

Det er allerede flere bedrifter som har intensjonsavtaler med kommunen om bruk av biogass, og det går flere biogasskjøretøy på veiene i Oslo: Taxier, minibusser, varebiler, lastebiler og renovasjonskjøretøy.

Munkeby i Gasum hører gjerne fra aktører som ser at en fyllestasjon på Ryen gjør at de ønsker å kjøpe et eller flere kjøretøy på biogass.

– Jeg ringer nå rundt til alle som har skrevet intensjonsavtaler og undersøker om noen kan være interessert i å bestille en slik bil, sier Munkeby.

– Vi bygger selvsagt ikke stasjon for én bil, men Enovas støtteordning er innrettet slik at det at én bil får støtte til merkostnadene for biogassbil er utløsende for at vi får støtte til infrastruktur. Det er litt bakvendt, egentlig burde vel infrastrukturen komme først. Ingen kjøper bil uten å kunne fylle, sier Munkeby.

Det er cirka 8-900 store og mellomstore kjøretøy som bruker biogass på Østlandet i dag. På lengre sikt mener Gasum det – optimistisk  –  potensial for at opptil 20 prosent av markedet kan gå på biogass.

Gasum har fra før kommersielle fyllestasjoner på Furuset i Oslo, Asker og i Bærum. Ryen blir den femte kommersielle fyllestasjonen i hovedstadsområdet.

– Vi er sikre på at når vi får fyllestasjon på Ryen vil det føre til at flere aktører går over til biogass, sier Munkeby.

LES OGSÅ: – Bompengepolitikken er et mysterium

Sentral beliggenhet

Mobilitetsrådgiver i Klimaetaten i Oslo kommune, Petter N. Christiansen. Foto: Klimaetaten.

Ryen-stasjonen blir – dersom den realiseres – den mest sentrumsnære fyllestasjonen for biogass i hovedstaden.

– Det ble valgt å vektlegge biogass basert på markedsundersøkelse som er gjort i forkant, sier Petter N. Christiansen, mobilitetsrådgiver i Klimaetaten i Oslo kommune.

I tillegg til tomt, bidrar Oslo kommune med å tilby redusert tomteleie og å bygge opp markedsgrunnlaget for stasjonen.

– Det siste har vi gjort gjennom å underskrive intensjonserklæringen med aktører fra hele biogass-verdikjeden; fra produsent til sluttbruker, sier Christiansen.

Gasum skal etablere, drifte og eie stasjonen. Oslo kommune betaler en prosentvis sats av tomteleien.

– Hvorfor var tomten særlig egnet for biogass?

– Ettersom den er rimelig sentrumsnær og tett på hovedveinettet (Ryen-krysset) er den meget godt plassert for taxi og distribusjon av varer, sier Christiansen.

LES OGSÅ: Biokraft omtalt i internasjonalt energitidsskrift

Plantegninger over området. Illustrasjon: Gasum.
Relaterte saker
Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av AB Pluss kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Nyhetsbrev
Beklager, her gikk noe galt. Vennligst prøv igjen.
Takk for påmeldingen! Sjekk innboksen din for bekreftelse.

Få nyhetene rett i innboksen

Abonner på vårt gratis nyhetsbrev!

Siste nytt fra Stage Biogassbransjen

Pia sier noe viktig til folket

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Pia Farstad von Hall

Her kommer et innlegg fra noen

Ragnhild Borchrevink, Veas
Ragnhild Borchgrevink
Aktuelle artikler fra våre søster-nettsteder