Nyheter
INN I FREMTIDEN: Norges Rederiforbund mener biogass kan være veien inn i en grønn fremtid for den norske skipsfarten. Foto: Agurtxane Concellon Hurtigruten.

Kan kutte utslippet med opptil 200 prosent

Norsk rederiforbund ser mot biogass som drivstoff. En endring som allerede kan implementeres i dag.

– Med biogass kan vi komme så høyt som 200 prosent utslippskutt, kunne en entusiastisk Gunnar Malm Gamlem fortelle fra podiet under Biogassfagdag 19. august.

Gamlem, fagsjef for miljø i Rederiforbundet, la ikke lokk på hvilket potensiale biogass kan ha for norsk skipsfarts fremtid – og for Norge som foregangsnasjon på kutt av klimagassutslipp. 

Klimakutt på 200 prosent

Med 130 medlemmer og 1.400 skip, som seiler over hele verden, kan Rederiforbundets planer ha stor innvirkning på alt fra det lokale miljøet til det globale klimaet.

Med forbundets egen klimastrategi, lansert tidligere i år, har de satt seg mål om å halvere utslippene fra eksisterende skip innen 2030.

LES OGSÅ: Oslo produserer biogass – men bussene går på el

– Fra 2030 skal vi bare bestille nullutslippskip. Det betyr at vi må bruke 2020-tallet til å øve oss, sa Gamlem. 

Biogass er en viktig del av regnestykket deres. Ifølge forskjellige rapporter kan et skifte til biogass minske klimagassutslippene til den norske skipsfarten med mellom 20 og 200 prosent – avhengig av råstoff, produksjon og tilgjengelighet. 

Kan begynne allerede i morgen

Ifølge Gamlem står innenriks skipsfart for mellom seks og ni prosent av de nasjonale utslippene av drivhusgasser.

– Det er et sted vi kan få til betydelige utslippskutt om vi stokker beina riktig. Og nærskipsfarten er et naturlig sted å begynne, mener Gamlem. 

En gledelig nyhet er at det kan skje med en eneste gang.  

LES OGSÅ: Bruk av biogass er firedoblet siste ti år

– I dag er minst 65 skip klare for å ta i bruk biogass umiddelbart. Om det blir tilgjengelig kan disse skipene bunkre biogass istedenfor naturgass allerede i morgen.

Skipene som i dag går på naturgass (LNG) kan bytte over til biogass. Det trengs ingen ombygging og det blir da heller ingen ekstrakostnader da begge gassene er metan.

FREMTIDSRETTET: Gunnar Malm Gamlem, fagsjef for miljø i Norges Rederiforbund fortalte om den norske skipsfartens fremtid som grønn pådriver. Foto: Ludvig Gundersen

– Det gir en umiddelbar klima og miljøeffekt. Vi må kutte utslippene like mye som vi har gjort under korona hvert år de neste ti årene om vi skal komme i mål. Da er det bra å jobbe med langsiktige løsninger, men vi må få på plass noen umiddelbart.

Mangler volum

I tillegg til å være mer gunstig for klimaet, har overgangen til biogass en viktig effekt på miljøet.

– Det handler også om lokal luft; en stor bekymring i de største byene. 

Risikoen for oljeutslipp, som også uheldigvis forekommer, vil også forsvinne.

Selv med alle lovordene om den grønne omstillingen, kan ikke Gamlem stikke under stol at det finnes flere utfordringer – blant annet pris og produksjonsmuligheter. 

– Det er masse råstoff, men ikke store nok volumer.

LES OGSÅ: Pappaen til Lindum

For skip som flytter store lass over lange strekk, er også rekkevidden helt elementært.

– Skipene må ha rekkevidde. Da er det viktig med drivstoff som tilgjengelig flere steder og som tar deg lenger enn over en fjord, sier han. 

En løsning kan være å kombinere biogass og naturgass. Noe som reduserer risikoen for selskapene om for eksempel produksjonen av biogass stanser.

– Vi kan komme igang med de volumene som eksisterer, og bruke det vekselvis med LNG. Det betyr at risikoen for å ta det i bruk blir mindre, forteller Gamlem. 

LES OGSÅ: Skulle lage biogass av Oslo-folks matavfall, nå fakles store mengder

Det er ikke bare i Norge skipsfarten kan gjøre en stor forskjell. Gamlem sikter til at LNG-skip hovedsaklig seiler i Europa, da det finnes god forsyning av gassen.

– Det er et naturlig sted å begynne å implementere biogass, og Norge kan lede an. 

Den største leveransen av biogass i verden

Tilbake til Norge har et av Rederiforbundets medlemmer allerede begynt omstillingen til biogass. I 2019 inngikk Hurtigruten en avtale med Biokraft for levering av biogass til skipene sine, det meldte E24. Fra 2021 skal nemlig «Verdens vakreste sjøreise» bli batteri- og gassdrevet.

LES OGSÅ: Norsk e-fuel på Herøya skal produsere biodrivstoff til luftfartsnæringen

Seks av Hurtigrutens skip skal bygges om fra diesel til å kunne driftes på en kombinasjon av store batteripakker, flytende naturgass og biogass. Avtalen med Biokraft er verdt flere hundre millioner kroner og omtales av rederiet selv som «den største for leveranse av biogass i shippingbransjen på verdensbasis noensinne».

– Dette er et stort og viktig skritt for Hurtigruten, for Biokraft, for grønne løsninger i global shipping, og ikke minst for miljøet, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Relaterte saker
Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av AB Pluss kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Nyhetsbrev
Beklager, her gikk noe galt. Vennligst prøv igjen.
Takk for påmeldingen! Sjekk innboksen din for bekreftelse.

Få nyhetene rett i innboksen

Abonner på vårt gratis nyhetsbrev!

Siste nytt fra Stage Biogassbransjen

Pia sier noe viktig til folket

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Pia Farstad von Hall

Her kommer et innlegg fra noen

Ragnhild Borchrevink, Veas
Ragnhild Borchgrevink
Aktuelle artikler fra våre søster-nettsteder