Nyheter
KLIMANØYTRAL LANGDISTANSETRANSPORT: Slik ser den svensk-norske og ombygde biogassbilen ut. Den skal frakte flyveaske fra forbrenning i Sverige til behandling i Norge. Foto: NOAH.

NOAH tar i bruk Volvo bulkbil på biogass

Tekniska verken, NOAH AS og Sørum Transport har gått til anskaffelse av en Volvo bulkbil som går på flytende biogass (LBG). Den er nå på veien.

Bulkbilen skal gi en reduksjon i klimagassutslipp på 90 prosent sammenlignet med diesel, skriver NOAH i en pressemelding. NOAH driver behandlingsanlegget for uorganisk farlig avfall på Langøya utenfor Holmestrand.

I disse dager går den første flyveasketransporten med den nye bulkbilen fra Linköping i Sverige til Langøya, en distanse på omtrent 50 mil hver vei.

– Dette er en fossilfri frakt av flyveaske, og en av de aller første lange tungtransportene som går på flytende biogass. Vi håper og tror det ikke blir den siste, sier leder for NOAHs håndtering og behandling av farlig avfall Tove Stuhr Sjøblom i en pressemelding.

Svensk-norsk samarbeid

Sjåfør Mattias Østberg Qvist mener bilen er suveren å kjøre. Foto_NOAH

Prosjektet er et samarbeid mellom norske og svenske aktører på leverandør-, transportleverandør- og kunde-siden.

– Dette er en milepæl for den svenske biosatsingen. Det at vi får til grenseoverskridende tungtransport på flytende biogass viser at det er mulig å kjøre fossilfritt også innen denne sektoren, sier Erik Nordell i Tekniska verken i Linköping i pressemeldingen.

Sørum Transport AS er opptatt av miljø og myndigheters rammebetingelser og ser at det i fremtiden vil bli et enda større fokus på utslippsfrie kjøretøyer.

– Vi ønsker å være med på denne utviklingen og vi har heller ikke noe valg; Fossilt drivstoff vil bli kraftig avgiftsbelaget i fremtiden, derfor er det viktig å være med nå, sier daglig leder i Sørum Transport Harry Nilsen i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Ny biogass-satsing i Sunndalsøra

– Støyreduksjon og reduksjon i klimautslipp

Ideen om å jobbe mot transport på flytende biogass oppstod da Tekniska verken i Linköping besluttet å bygge en fabrikk for flytende biogass. Dette ga tilgjengelighet på drivstoff i begge ender av transportlinjen.

– NOAH må, som alle andre bedrifter, jobbe med å redusere utslipp for å bidra til at klimamålene nås. 90 prosent av NOAHs årlige klimagassutslipp er knyttet til transport av avfall, og har en sentral målsetning om at dette reduseres. For NOAH er det da viktig å hele tiden forsøke å ta i bruk mer miljøvennlig teknologi der hvor det er mulig. Prosjektet vil dessuten medføre noe støyreduksjon lokalt, samt reduksjon i lokale klimagassutslipp, avslutter Tove Stuhr Sjøblom.

LES OGSÅ: Mangler én bil for å kunne bygge fyllestasjon for biogass på Ryen

Relaterte saker
Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av AB Pluss kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Nyhetsbrev
Beklager, her gikk noe galt. Vennligst prøv igjen.
Takk for påmeldingen! Sjekk innboksen din for bekreftelse.

Få nyhetene rett i innboksen

Abonner på vårt gratis nyhetsbrev!

Siste nytt fra Stage Biogassbransjen

Pia sier noe viktig til folket

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Pia Farstad von Hall

Her kommer et innlegg fra noen

Ragnhild Borchrevink, Veas
Ragnhild Borchgrevink
Aktuelle artikler fra våre søster-nettsteder