Nyheter
SAS fly
HYDROGEN: SAS bruker allerede biodrivstoff, og synes Norsk e-Fuels prosjekt på Herøya virker interessant.

Norsk e-Fuel på Herøya skal produsere biodrivstoff av hydrogen til luftfartsnæringen

Men energien kunne vært brukt til å produsere batteriteknologi, sier kritiker.

Det er ikke akkurat noen overraskelse at luftfartsnæringen står overfor strenge krav om å gå over til drivstoff som bidrar til reduserte CO2-utslipp. Flere selskaper bruker i dag biodrivstoff, hos SAS er målet at 17 prosent av deres flygninger blir drevet av biodrivstoff. Ny teknologi kan gjøre det mulig å produsere biodrivstoff av hydrogen. Nå skal det gjøres på Norsk e-Fuel på Herøya industripark.

–  Vi fanger CO2 i luften og bruker elektrolyse, vann og fornybar energi for å produsere syntesegass. Deretter foredles det i raffinerier, sier administrerende direktør Karl Hauptmeier i Norsk d-Fuel i et YouTube-foredrag.

Norske biogassanlegg jobber nå med å utnytte CO2 i produksjonen.

Dyrere billetter

Omsetningskrav i luftfart

0,5 prosent av alt drivstoff som selges til luftfart i Norge skal være avansert biodrivstoff.
Kilde: Miljødirektoratet

Norsk e-Fuel er en sammenslutning av industriselskaper, tyske Sunfire, sveitsiske Climeworks. Pauls Wurth fra Luxembourg og norske Valinor.

Når anlegget, som skal stå klart i 2023, vil det ha produksjonskapasitet på 19 millioner liter i året. Det er planlagt at produksjonen skal tidobles i løpet av neste tre årene etter oppstart. En slik produksjon vil kunne redusere utslipp fra luftfarten fra 250 000 tonn CO2-ekvivalenter i året. Norsk e-Fuel vil inngå partnerskap med raffinerier.

Prisene på en billett vil bli dyrere. Hauptmeier anslår at en billett fra Berlin til Beijing der flyet går på en blanding med ti prosent biodrivstoff, vil øke billettprisen med 50 euro.

Det ble sluppet ut nærmere 1,3 millioner tonn CO2 fra innenriks luftfart i 2019, kommer det fram av Statistisk sentralbyrå. Til sammen ble det sluppet ut 50,3 millioner tonn CO2-ekvivalenter fra norsk territorium. Utslippene fra flytrafikken har vært stabile siden 2010.

LES OGSÅ: Avgiftsfritak i bompengeringen for biogasskjøretøy er nødvendig

Hydrogen flydrivstoff
Slik vil Norsk e-fuel på Herøya bli.

Kan være aktuelt for SAS

SAS bruker allerede biodrivstoff. I 2014 gjennomførte de sin første kommersielle flygning med biodrivstoff. De bruker biodrivstoffet HEFA (Hydrotreated Esters and Fatty Acids) som lages av vegetabilske oljer og fettstoffer. De mener drivstoff av hydrogen kan være interessant.

– Det er et veldig spennende prosjekt som forhåpentligvis kommer til å kunne resultere i leveranser av et sertifisert flydrivstoff som er kommersielt tilgjengelig. Per i dag er ikke den planlagte produksjonsmetoden sertifisert, men vi går ut fra at kommer til å være på plass om noen år, sier leder for miljø og sosialt ansvar Lars Andersen Resare i SAS til overdog.no/stagebiogassbransjen.

Drivstoffet på sertifiseres i henhold til flere standarder i hele drivstoffets verdikjede.

– Når deg gjelder billettprisene gjenstår det å se hva kostnaden blir for produktet. Om det er dyrere enn den fossile energien, så kommer det potensielt til å ha en innvirkning på prisen. Til sist er det markedet og dets betalingsvilje som bestemmer prisen.

Strøm utnyttes bedre i batteriteknologi

Det finnes innvendinger til teknologien.

– Utfordringen er at virkningsgraden blir lav. Det går mye strøm med til å lage drivstoff. Den strømmen som går med til prosessen, først og fremst til å lage hydrogen ved elektrolyse, kan alternativt brukes til batteridrift med høyere virkningsgrad, sier professor Edd Anders Blekkan ved Institutt for kjemisk prosessteknologi ved NTNU. – Det viktigste vi kan gjøre er å spare energi. En bedre løsning på kort sikt er å elektrifisere landtransporten og for eksempel bruke biodrivstoff til det som ikke kan elektrifiseres, som deep sea shipping og langdistanseflygninger. Teknologien e-fuels er interessant, men utfordringen er først og fremst dårlig total virkningsgrad

Avinor skriver på sitt nettsted at det tankes 1,1 milliarder liter jetdrivstoff i Norge hvert år. De har inngått en avtale om kjøp av drivstoff fra Quantafuel, som har etablert et demoanlegg for produksjon basert på tremasse.

Relaterte saker
Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av AB Pluss kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Nyhetsbrev
Beklager, her gikk noe galt. Vennligst prøv igjen.
Takk for påmeldingen! Sjekk innboksen din for bekreftelse.

Få nyhetene rett i innboksen

Abonner på vårt gratis nyhetsbrev!

Siste nytt fra Stage Biogassbransjen

Pia sier noe viktig til folket

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Pia Farstad von Hall

Her kommer et innlegg fra noen

Ragnhild Borchrevink, Veas
Ragnhild Borchgrevink
Aktuelle artikler fra våre søster-nettsteder